dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baar, P. | |
dc.contributor.advisor | Tijsseling, C. | |
dc.contributor.author | Dubbelman, E.A. | |
dc.contributor.author | Reesink, D.C. | |
dc.contributor.author | Veldhuizen, R.H. van | |
dc.contributor.author | Yörük, S. | |
dc.date.accessioned | 2015-10-16T17:00:48Z | |
dc.date.available | 2015-10-16T17:00:48Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28400 | |
dc.description.abstract | Uit onderzoek is gebleken dat pestgedrag een tijdelijke toename kent met de overgang naar de brugklas, maar er (nog) geen effectief bewezen anti-pestprogramma's voor de brugklas bestaan. Bij de ontwikkeling van nieuwe methoden ligt de nadruk meer op praktijkgestuurd effectonderzoek in plaats van op een meer wetenschappelijke aantoonbare basis. In dit explorerende onderzoek staat om die reden niet zozeer een gehanteerde methode aangaande pestgedrag in de brugklas centraal, maar vooral de persoonlijke aanpak van 19 docenten op drie reguliere middelbare scholen. De data is verzameld middels open interviews en vervolgens kwalitatief geanalyseerd. Uit de interviews is gebleken dat docenten actief zijn in het aanpakken van pestgedrag in de brugklas. Zij ervaren het effect van hun persoonlijke aanpak als positief, en zien meerwaarde in de verschillende werkwijzen die door collega’s worden gehanteerd. Docenten benadrukten dat pesten in hun ervaring vooral kan worden voorkomen door het stimuleren van groepscohesie en het aanleren van sociale vaardigheden, en minder door voorlichtingen over pestgedrag. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat docenten, ondanks de ervaren effectiviteit, het gevoel hebben onvoldoende kennis te bezitten om pestgedrag effectief te signaleren en aan te pakken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 306619 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Aanpak van Pesten in de Brugklas van het Reguliere Voortgezet Onderwijs | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Brugklas; persoonlijke aanpak; docent; ervaren effectiviteit; pestgedrag | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |