“Op welke plank staan de e-books?” Een vergelijkend onderzoek naar het zoekproces van leerlingen in een fysieke en een online bibliotheek
Summary
Het is belangrijk dat leerlingen veel lezen, zodat hun leesvaardigheden getraind worden. Een goede leesmotivatie zorgt ervoor dat leerlingen meer gaan lezen. Leerlingen zelf een boek laten kiezen, zoals bij vrij lezen gebeurt, is een goede manier om leesmotivatie te stimuleren. Om een boek te kiezen moeten leerlingen naar de bibliotheek. Met de komst van iPadklassen kunnen leerlingen nu ook via een onlinebibliotheek e-books zoeken en lenen. In dit onderzoek zijn twaalf leerlingen geobserveerd tijdens hun zoektocht in een fysieke bibliotheek (P-leerlingen) en is hun zoekgedrag met twaalf andere leerlingen, die hun zoektocht uitvoerden in een online bibliotheek (D-leerlingen) vergeleken. Er is gekeken naar de aspecten waar leerlingen op letten bij hun boekselectie. In de resultaten zijn verschillen en overeenkomsten te zien. De verschillen zijn te zien in dat D-leerlingen gemiddeld langer doen over de zoektocht, maar dat P-leerlingen gemiddeld meer boeken bekijken; D-leerlingen letten iets vaker op vormelijke dan externe factoren; P-leerlingen letten evenveel op vorm als extern; P-leerlingen combineren vaker alle drie de factoren dan D-leerlingen; D-leerlingen selecteren vaak op flaptekst, maar P-leerlingen nauwelijks; D-leerlingen letten vaak op het genre en weinig op het onderwerp, maar voor de P-leerlingen is dit precies omgekeerd. Overeenkomstig is dat alle leerlingen op inhoudelijke factoren letten. Ook blijkt dat D-leerlingen moeite lijken te hebben met het zoeksysteem op de iPad. Vier leerlingen kiezen hierdoor een boek dat ver boven hun leesniveau ligt.