View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Brugpiepers en Peer Agressie Een onderzoek naar de beleving van Peer Agressie en Victimisatie onder vmbo leerlingen in de brugklas

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bouwens, P-3975843 en Belle, ISle-5556023 en Nap, E-5614554 en Voogd, M-3930076.pdf (481.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bouwens, P.
        Belle, I.S. Le
        Nap, E.
        Voogd, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is de beleving van de omvang, aard en aanpak en daarnaast de feitelijke omvang van peer agressie en victimisatie onder vmbo leerlingen in de brugklas onderzocht. Hiermee is beoogd een bijdrage te leveren aan een effectieve aanpak van peer agressie en victimisatie. Er is een multi-methods design gehanteerd, waarin 85 brugklasleerlingen fungeerden als participanten. Hen is de Omgaan Met Elkaar Vragenlijst (OMEV) afgenomen, waarna 23 leerlingen zijn geselecteerd op hun rol bij peer agressie en victimisatie. Deze 23 leerlingen zijn semi-gestructureerde interviews afgenomen, die kwalitatief zijn geanalyseerd. De frequentiepercentages van de rollen laten zien dat de meeste leerlingen en vooral meisjes niet betrokken zijn bij peer agressie en/of victimisatie. Verder bleek dat zowel door de leerlingen als de zorgcoördinator, die fungeerde als informant, geen adequate definitie van peer agressie kon worden geven. Het overgrote deel van de leerlingen rapporteerde de omvang van peer agressie en victimisatie als ‘weinig’, maar beleefde wel openlijke en relationele agressie binnen hun klas. Verder bleek er een inconsistentie te bestaan tussen de aanpak van de school en de beleving van de leerlingen. Dit onderzoek onderstreept de noodzaak van een aanpak van peer agressie en victimisatie, die beter afgestemd is op de beleving van de leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28066
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo