View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hulpbronnen als invloed op de relatie tussen werkdruk en de ervaren competentie van beginnende docenten

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Rietrae.pdf (761.9Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Rietrae, L.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel van dit onderzoek was om te analyseren in hoeverre hoge werkdruk resulteert in lagere ervaren competentie (zelfvertrouwen op het werk) van beginnende docenten. Tevens is onderzocht of de aanwezigheid van vier hulpbronnen (autonomie, sociale steun, prestatie feedback en relatie met de leidinggevende) dit negatieve effect van hoge werkdruk op ervaren competentie kan afzwakken. Tot slot is bestudeerd of deze vier hulpbronnen bijdragen aan een hogere ervaren competentie van beginnende docenten. In totaal hebben 157 bevoegde docenten uit het vo en mbo, met nul tot vijf jaar werkervaring, een vragenlijst ingevuld. Uit de vragenlijst zijn de schalen ‘prestatie feedback’ en ‘relatie leidinggevende’ samengevoegd tot één schaal (feedback leidinggevende). Dit is besloten op basis van een PCA en omdat de items en concepten van beide schalen inhoudelijk overeenkwamen. Uit de resultaten van de regressieanalyses kan worden opgemaakt dat hoge werkdruk niet voorspellend is voor lagere ervaren competentie. Daarnaast bleken de hulpbronnen ‘autonomie’ en ‘sociale steun’ geen positieve voorspellers te zijn voor ervaren competentie. De hulpbron ‘feedback leidinggevende’ bleek wel een positieve voorspeller te zijn voor ervaren competentie. Tot slot bleek uit de moderatie analyse dat de drie hulpbronnen de verwachte negatieve relatie van werkdruk op ervaren competentie niet afzwakken. Een verklaring voor de afwezige relatie tussen werkdruk en de ervaren competentie van beginnende docenten, is dat deze relatie gemodereerd wordt door baanzekerheid. Verdere verklaringen en beperkingen van de studie worden besproken. De belangrijkste implicatie is dat leidinggevenden van beginnende docenten geadviseerd worden om zichzelf te scholen in het geven van feedback.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27796
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo