Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwmans, M.
dc.contributor.advisorHagemeijer, R.
dc.contributor.authorRietrae, L.D.
dc.date.accessioned2017-09-27T17:01:39Z
dc.date.available2017-09-27T17:01:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27796
dc.description.abstractDoel van dit onderzoek was om te analyseren in hoeverre hoge werkdruk resulteert in lagere ervaren competentie (zelfvertrouwen op het werk) van beginnende docenten. Tevens is onderzocht of de aanwezigheid van vier hulpbronnen (autonomie, sociale steun, prestatie feedback en relatie met de leidinggevende) dit negatieve effect van hoge werkdruk op ervaren competentie kan afzwakken. Tot slot is bestudeerd of deze vier hulpbronnen bijdragen aan een hogere ervaren competentie van beginnende docenten. In totaal hebben 157 bevoegde docenten uit het vo en mbo, met nul tot vijf jaar werkervaring, een vragenlijst ingevuld. Uit de vragenlijst zijn de schalen ‘prestatie feedback’ en ‘relatie leidinggevende’ samengevoegd tot één schaal (feedback leidinggevende). Dit is besloten op basis van een PCA en omdat de items en concepten van beide schalen inhoudelijk overeenkwamen. Uit de resultaten van de regressieanalyses kan worden opgemaakt dat hoge werkdruk niet voorspellend is voor lagere ervaren competentie. Daarnaast bleken de hulpbronnen ‘autonomie’ en ‘sociale steun’ geen positieve voorspellers te zijn voor ervaren competentie. De hulpbron ‘feedback leidinggevende’ bleek wel een positieve voorspeller te zijn voor ervaren competentie. Tot slot bleek uit de moderatie analyse dat de drie hulpbronnen de verwachte negatieve relatie van werkdruk op ervaren competentie niet afzwakken. Een verklaring voor de afwezige relatie tussen werkdruk en de ervaren competentie van beginnende docenten, is dat deze relatie gemodereerd wordt door baanzekerheid. Verdere verklaringen en beperkingen van de studie worden besproken. De belangrijkste implicatie is dat leidinggevenden van beginnende docenten geadviseerd worden om zichzelf te scholen in het geven van feedback.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent780241
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHulpbronnen als invloed op de relatie tussen werkdruk en de ervaren competentie van beginnende docenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBeginnende docenten; ervaren competentie; hulpbronnen; werkdruk; Job Demands-Resources model; autonomie; prestatie feedback; sociale steun; kwaliteit van de relatie met de leidinggevende
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record