Voorkeuren voor Non-Verbaal Gedrag in Onderwijs: De Rol van Persoonlijkheid
Summary
In interacties is naast het verbale gedrag, het non-verbale gedrag vaak nog veel belangrijker voor het succes van de interactie. Door non-verbaal gedrag op een adequate manier toe te passen kan de effectiviteit van docenten en leeruitkomsten van leerlingen worden verhoogd. Wat adequaat non-verbaal gedrag is hangt af van de desbetreffende lerende, en kan beïnvloed worden door diens persoonlijkheid. In huidig onderzoek is onderzocht hoe individuele verschillen tussen lerenden, in termen van persoonlijkheid, gerelateerd zijn aan de impliciete (i.e. onbewuste) en expliciete (i.e. bewuste) voorkeuren voor de mate van expressiviteit in non-verbaal gedrag. Door middel van afname van een online Impliciete Associatie Test en de Quick Big Five vragenlijst onder 126 Nederlandse bachelor- en masterstudenten is hun impliciete en expliciete voorkeur onderzocht voor meer- of minder-expressief non-verbaal gedrag. Uit de resultaten bleek dat de persoonlijkheidseigenschap extraversie een positief voorspellende functie heeft op de voorkeur voor een hoge mate van expressiviteit in non-verbaal gedrag. Daarnaast heeft het geslacht van de docent hier ook een effect op: bij een mannelijke docent heeft de student meer voorkeur voor een hoge mate van expressiviteit. Deze uitkomsten kunnen belangrijke implicaties hebben in het onderwijs en leggen een goede basis voor vervolgonderzoek.