Informeel leren en veranderingen in leerkrachtgedrag
Summary
Dit onderzoek richtte zich op de vraag welke vormen van informeel professioneel leren op de werkplek in perceptie van de basisschoolleerkracht van invloed zijn op veranderingen in het leerkrachtgedrag. De vormen van informeel leren op de werkplek die in dit onderzoek onderzocht werden, waren: (a) leren door te experimenteren, (b) leren door te reflecteren, (c) leren door ideeën te krijgen van anderen, (d) leren door te doen. Het leerkrachtgedrag dat onderzocht werd, bestond uit de vaardigheden: (a) organiseren, (b) instrueren en (c) toetsen. Het kwalitatieve casusonderzoek werd uitgevoerd op zes verschillende basisscholen. Aan 12 ervaren leerkrachten werd tijdens een semigestructureerd interview gevraagd welke vormen van informeel professioneel leren op de werkplek hebben plaatsgevonden, welk aspect van hun leerkrachtgedrag het meest veranderd is en welke vormen van informeel leren gezorgd hebben voor die verandering. Na een systematische analyse van de verbale data werd geconcludeerd dat de meeste leerkrachten ervaren dat de vaardigheid instrueren het meest veranderd is. De leerkrachten gaven aan dat leren door te reflecteren en leren door ideeën op te doen van anderen het meest hebben bijgedragen aan de veranderingen in leerkrachtgedrag.