View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relaties tussen formatieve toetsing, de leerbenadering die studenten aannemen en hun percepties van de leeromgeving

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Hoenderdos 5682517.pdf (1.002Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Hoenderdos, C.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Op de Hogeschool Rotterdam is bij de opleiding Social Work een toetsprogramma ingevoerd waarin formatieve toetsing centraal staat. Het voornaamste doel van dit toetsprogramma is het stimuleren van een diepe leerbenadering bij studenten, maar eerder onderzoek naar relatie tussen formatieve toetsing en leerbenadering geeft uiteenlopende resultaten. Een verklaring hiervan zou de invloed van de percepties van studenten van de leeromgeving kunnen zijn. Daarom staat in dit onderzoek de volgende vraag centraal: in hoeverre hangt de mate van formatieve toetsing in het toetsprogramma bij de opleiding Social Work op de Hogeschool Rotterdam samen met de leerbenadering die studenten aannemen en met hun percepties van de leeromgeving? Er is gebruik gemaakt van een combinatie van kwantitatief- en kwalitatief onderzoek. Binnen het kwantitatieve gedeelte hebben 82 studenten uit studiejaar 2015/2016 en 171 studenten uit studiejaar 2016/2017 een vragenlijst ingevuld. In studiejaar 2015/2016 was het formatieve toetsprogramma nog niet ingevoerd, en in studiejaar 2016/2017 wel. Aan het kwalitatieve gedeelte van het onderzoek hebben 10 studenten uit studiejaar 2016/2017 deelgenomen. Na uitvoering van correlatie- multipele regressie- en moderatieanalyses is gebleken dat in beide studiejaren meer gebruik van formatieve toetsing samengaat met een diepere leerbenadering van studenten. Deze relatie is echter sterker in studiejaar 2016/2017. Daarnaast blijkt formatieve toetsing in studiejaar 2016/2017 een sterkere voorspeller van een diepe leerbenadering dan in 2015/2016. Ook blijkt dat dat de percepties van studenten van de leeromgeving de relatie tussen formatieve toetsing en een diepe leerbenadering modereren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27676
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo