Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaaf, van der, M.
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.authorHoenderdos, C.T.
dc.date.accessioned2017-09-20T17:02:03Z
dc.date.available2017-09-20T17:02:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27676
dc.description.abstractOp de Hogeschool Rotterdam is bij de opleiding Social Work een toetsprogramma ingevoerd waarin formatieve toetsing centraal staat. Het voornaamste doel van dit toetsprogramma is het stimuleren van een diepe leerbenadering bij studenten, maar eerder onderzoek naar relatie tussen formatieve toetsing en leerbenadering geeft uiteenlopende resultaten. Een verklaring hiervan zou de invloed van de percepties van studenten van de leeromgeving kunnen zijn. Daarom staat in dit onderzoek de volgende vraag centraal: in hoeverre hangt de mate van formatieve toetsing in het toetsprogramma bij de opleiding Social Work op de Hogeschool Rotterdam samen met de leerbenadering die studenten aannemen en met hun percepties van de leeromgeving? Er is gebruik gemaakt van een combinatie van kwantitatief- en kwalitatief onderzoek. Binnen het kwantitatieve gedeelte hebben 82 studenten uit studiejaar 2015/2016 en 171 studenten uit studiejaar 2016/2017 een vragenlijst ingevuld. In studiejaar 2015/2016 was het formatieve toetsprogramma nog niet ingevoerd, en in studiejaar 2016/2017 wel. Aan het kwalitatieve gedeelte van het onderzoek hebben 10 studenten uit studiejaar 2016/2017 deelgenomen. Na uitvoering van correlatie- multipele regressie- en moderatieanalyses is gebleken dat in beide studiejaren meer gebruik van formatieve toetsing samengaat met een diepere leerbenadering van studenten. Deze relatie is echter sterker in studiejaar 2016/2017. Daarnaast blijkt formatieve toetsing in studiejaar 2016/2017 een sterkere voorspeller van een diepe leerbenadering dan in 2015/2016. Ook blijkt dat dat de percepties van studenten van de leeromgeving de relatie tussen formatieve toetsing en een diepe leerbenadering modereren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1050753
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relaties tussen formatieve toetsing, de leerbenadering die studenten aannemen en hun percepties van de leeromgeving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFormatieve toetsing; leerbenadering; percepties van de leeromgeving
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record