Volg de hand of de pijl: Effecten van verschillende cues op de visuele aandacht en leren
Summary
Deze thesis is een replicatie van De Koning en Tabbers (2013) waarbij onderzocht wordt wat het effect is van embodiment cueing in vergelijking met artificiële cueing bij animaties op de leerprestaties (i.e. retentie en transfer) en de visuele aandachtsprocessen van lerenden. Participanten (n = 24) bestudeerden een animatie over het ontstaan van bliksem waarbij of een afbeelding van een pijl (pijl-groep) of een afbeelding van wijzende hand (hand-groep) meebewoog met het relevante element in de animatie. Resultaten toonden geen significante verschillen tussen de pijl-groep en de hand-groep op zowel de visuele aandacht voor het relevante taakgebied (p = .066) als de leerprestaties (retentie: p = .799; transfer: p = .527). Voor dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat, in tegenstelling tot de bevindingen van De Koning en Tabbers (2013), cueing door middel van een hand geen effect heeft op de visuele aandacht en de leerprestaties bij animaties.