Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWermeskerken, van, M.
dc.contributor.advisorGog, van, T.
dc.contributor.authorLeferink, Z.S.
dc.date.accessioned2017-09-20T17:01:57Z
dc.date.available2017-09-20T17:01:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27673
dc.description.abstractDeze thesis is een replicatie van De Koning en Tabbers (2013) waarbij onderzocht wordt wat het effect is van embodiment cueing in vergelijking met artificiële cueing bij animaties op de leerprestaties (i.e. retentie en transfer) en de visuele aandachtsprocessen van lerenden. Participanten (n = 24) bestudeerden een animatie over het ontstaan van bliksem waarbij of een afbeelding van een pijl (pijl-groep) of een afbeelding van wijzende hand (hand-groep) meebewoog met het relevante element in de animatie. Resultaten toonden geen significante verschillen tussen de pijl-groep en de hand-groep op zowel de visuele aandacht voor het relevante taakgebied (p = .066) als de leerprestaties (retentie: p = .799; transfer: p = .527). Voor dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat, in tegenstelling tot de bevindingen van De Koning en Tabbers (2013), cueing door middel van een hand geen effect heeft op de visuele aandacht en de leerprestaties bij animaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent408377
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVolg de hand of de pijl: Effecten van verschillende cues op de visuele aandacht en leren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvideovoorbeelden, signaling principe, embodied cognition, eye tracking
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record