View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van motorisch functioneren en sportief zelfbeeld op de deelname aan fysieke activiteit van basisschoolkinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Velden, Mvander-5871115.pdf (244.3Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Velden, M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De afgelopen jaren zijn kinderen minder fysiek actief, terwijl fysieke activiteit zorgt voor een betere gezondheid. Inzicht in determinanten van fysieke activiteit levert belangrijke informatie voor interventieprogramma’s die fysieke activiteit stimuleren. Het doel van deze studie is het onderzoeken van de samenhang tussen het motorisch functioneren, het sportief zelfbeeld en de fysieke activiteit van basisschoolkinderen. Hierbij is tevens gekeken naar de verschillen tussen jongens en meisjes, hoog of laag sportief zelfbeeld en goed of zwak motorisch functioneren. Dit onderzoek is uitgevoerd bij 56 basisschoolkinderen uit groep 4 tot en met 8. Het motorisch functioneren is gemeten met de Movement-ABC-2. De CBSK heeft het sportieve zelfbeeld uitgevraagd en de vragenlijst Deelname Sportieve activiteiten heeft de fysieke activiteit van de kinderen vastgesteld. Samenhang tussen de variabelen is geanalyseerd met de Spearman correlatie en de Pearson correlatie. Verschillen tussen de variabelen zijn onderzocht met de onafhankelijke t-test en de Mann-Whitney U test. Uit de resultaten is gebleken dat er een significante, zwak positieve, samenhang is tussen het motorisch functioneren en het sportieve zelfbeeld, maar niet tussen motorisch functioneren en fysieke activiteit of tussen sportief zelfbeeld en fysieke activiteit. Tevens blijkt dat een laag sportief zelfbeeld bij kinderen leidt tot zwakkere motorisch functies en minder fysieke activiteit. Daarnaast hebben kinderen die goed motorisch functioneren een significant hoger zelfbeeld dan kinderen die zwak motorisch functioneren. Deze studie biedt nieuwe inzichten in het motorisch functioneren, het sportief zelfbeeld en de fysieke activiteit bij basisschoolkinderen. Hiermee wordt een gedeelte van het model van Stodden en collega’s gevalideerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27624
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo