Dialoog in multi-etnische klas: Het bespreken van controversiële maatschappelijke onderwerpen
Summary
Deze studie onderzocht op welke wijze het primair onderwijs in groep 7 en 8 een veilig pedagogisch klimaat creëert voor het voeren van een dialoog over controversiële maatschappelijke onderwerpen in een multi-etnische klas. Voor de dataverzameling is een kwalitatief design gebruikt. Er zijn 14 semigestructureerde interviews afgenomen met leerkrachten en schoolleiders van acht verschillende basisscholen in Utrecht. Om zicht te krijgen op de handelingsbekwaamheid van leerkrachten zijn vanuit de literatuur de volgende condities opgesteld voor een effectieve dialoog: 1) betrekken van de omgeving, 2) constructivistische benadering, 3) autoritatieve leerstijl en 4) interculturele sensitiviteit. De resultaten laten zien dat scholen de vier condities over het algemeen hanteren, maar de behoefte van kinderen en de interculturele sensitiviteit van leerkrachten extra aandacht verdienen. Daarnaast zijn een aantal aandachtspunten gevonden die het veilig pedagogisch klimaat kunnen versterken, zoals de pedagogische afstemming tussen ouders en school.