View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Dialoog in multi-etnische klas: Het bespreken van controversiële maatschappelijke onderwerpen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Tahsin, TS-4217136.pdf (395.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Tahsin, T.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzocht op welke wijze het primair onderwijs in groep 7 en 8 een veilig pedagogisch klimaat creëert voor het voeren van een dialoog over controversiële maatschappelijke onderwerpen in een multi-etnische klas. Voor de dataverzameling is een kwalitatief design gebruikt. Er zijn 14 semigestructureerde interviews afgenomen met leerkrachten en schoolleiders van acht verschillende basisscholen in Utrecht. Om zicht te krijgen op de handelingsbekwaamheid van leerkrachten zijn vanuit de literatuur de volgende condities opgesteld voor een effectieve dialoog: 1) betrekken van de omgeving, 2) constructivistische benadering, 3) autoritatieve leerstijl en 4) interculturele sensitiviteit. De resultaten laten zien dat scholen de vier condities over het algemeen hanteren, maar de behoefte van kinderen en de interculturele sensitiviteit van leerkrachten extra aandacht verdienen. Daarnaast zijn een aantal aandachtspunten gevonden die het veilig pedagogisch klimaat kunnen versterken, zoals de pedagogische afstemming tussen ouders en school.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27605
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo