Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.
dc.contributor.advisorEndendijk, J.
dc.contributor.authorTahsin, T.S.
dc.date.accessioned2017-09-12T17:02:15Z
dc.date.available2017-09-12T17:02:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27605
dc.description.abstractDeze studie onderzocht op welke wijze het primair onderwijs in groep 7 en 8 een veilig pedagogisch klimaat creëert voor het voeren van een dialoog over controversiële maatschappelijke onderwerpen in een multi-etnische klas. Voor de dataverzameling is een kwalitatief design gebruikt. Er zijn 14 semigestructureerde interviews afgenomen met leerkrachten en schoolleiders van acht verschillende basisscholen in Utrecht. Om zicht te krijgen op de handelingsbekwaamheid van leerkrachten zijn vanuit de literatuur de volgende condities opgesteld voor een effectieve dialoog: 1) betrekken van de omgeving, 2) constructivistische benadering, 3) autoritatieve leerstijl en 4) interculturele sensitiviteit. De resultaten laten zien dat scholen de vier condities over het algemeen hanteren, maar de behoefte van kinderen en de interculturele sensitiviteit van leerkrachten extra aandacht verdienen. Daarnaast zijn een aantal aandachtspunten gevonden die het veilig pedagogisch klimaat kunnen versterken, zoals de pedagogische afstemming tussen ouders en school.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent405346
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDialoog in multi-etnische klas: Het bespreken van controversiële maatschappelijke onderwerpen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscontroversiële maatschappelijke onderwerpen; multi-etnische klas; constructieve dialoog; autoritatief; interculturele sensitiviteit; primair onderwijs
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record