View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het is de kunst diversiteit inclusief te maken - Een institutioneel etnografisch onderzoek naar sociale inclusiviteit en diversiteit in het Van Abbemuseum

        Thumbnail
        View/Open
        Blaauw_240517_finaleversie.pdf (7.470Mb)
        Blaauw_240517_finaleversie_kort.pdf (7.204Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Blaauw, A.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie is onderzocht hoe een museum voor moderne en hedendaagse kunst omgaat met sociale inclusiviteit en diversiteit op het gebied van publiek, programma, personeel en partners. Er is casestudyonderzoek gedaan naar het Van Abbemuseum om middels de institutionele etnografie tot een beschrijvende analyse te komen. Aanleiding voor dit onderzoek zijn de demografische veranderingen in Nederland en de angst voor het vreemde dat onder vele Nederlanders heerst, alsmede de benoeming van het Van Abbemuseum tot best practice door de Code Culturele Diversiteit. Aan de hand van observaties, documentanalyse en interviews is getracht een beschrijvende analyse te maken van die vier pijlers (publiek, programma, personeel en partners) in het museum. Geconcludeerd kan worden dat het Van Abbemuseum sociale inclusiviteit en diversiteit binnen alle vier de pijlers naar voren laat komen. Door de norm te bevragen en aansluiting te zoeken bij subculturen, worden betrokkenheid en inclusiviteit gerealiseerd. Ook gaat het museum een gesprek aan met het publiek, de (internationale) partners en het personeel, waardoor op inclusieve wijze wordt geluisterd naar een variëteit aan meningen en perspectieven. Het personeelsbestand is daarentegen nog niet echt divers en vormt geen afspiegeling van de maatschappij. Daarbij zouden andere perspectieven toegevoegd kunnen worden aan de westerse thematiek in de huidige vaste collectie en zou de dialoog met het publiek wat diepgaander mogen zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27406
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo