View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van Context op Werkgeheugenprestaties van Kinderen met Aandachtsproblemen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Leuken, SJWBvan-3913244.pdf (848.9Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Leuken, S.J.W.B. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doelstelling: In deze studie stond de invloed van onderzoekscontext op werkgeheugenprestaties van kinderen met aandachtsproblemen centraal. Bovendien is de voorspellende waarde onderzocht van werkgeheugenprestaties in verschillende onderzoekscontexten voor ouder- en leerkrachtrapportages van aandachtsproblemen en voor academische prestaties. Methode: Alle kinderen (n = 102, groep 5-7) maakten twee werkgeheugentaken (Lion-game, Monkey-game), zowel in de klas, als individueel in een aparte ruimte. Als indicatie van de mate van aandachtsproblemen vulden ouders en leerkracht een vragenlijst (SWAN) in. Voor academische prestaties zijn scores op de Cito Leesbegrip en Rekenvaardigheid gehanteerd. Resultaten: Uit een mixed-effects ANCOVA bleek dat kinderen significant lager presteerden in de klassikale onderzoekscontext, vergeleken met de individuele onderzoekscontext. De mate van aandachtsproblemen beïnvloedde dit verschil niet. Uit dominantie-analyses bleken werkgeheugenprestaties gemeten in de klas een sterkere voorspeller van ouder- en leerkrachtrapportages van aandacht dan prestaties gemeten in de individuele setting. Uit dominantie-analyses bij kinderen met symptomen van onoplettendheid (n = 44) blijkt het individueel gemeten werkgeheugen de belangrijkste voorspeller van leesbegrip en de leeftijd van een kind de belangrijkste voorspeller van rekenprestaties. Bij kinderen met symptomen van hyperactiviteit en impulsiviteit (n = 42) blijkt het individueel gemeten werkgeheugen de belangrijkste voorspeller van leesbegrip en het klassikaal gemeten werkgeheugen de belangrijkste voorspeller van rekenprestaties. Conclusie: De setting waarin kinderen werkgeheugentaken maken, heeft invloed op hun prestaties, onafhankelijk van de mate van aandachtsproblemen. Bovendien hebben werkgeheugenprestaties in verschillende onderzoekscontexten een kleine voorspellende waarde voor rapportages van aandachtsproblemen en voor academische prestaties. Aanvullend onderzoek wordt aangeraden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27380
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo