Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.authorLeuken, S.J.W.B. van
dc.date.accessioned2017-09-05T17:05:09Z
dc.date.available2017-09-05T17:05:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27380
dc.description.abstractDoelstelling: In deze studie stond de invloed van onderzoekscontext op werkgeheugenprestaties van kinderen met aandachtsproblemen centraal. Bovendien is de voorspellende waarde onderzocht van werkgeheugenprestaties in verschillende onderzoekscontexten voor ouder- en leerkrachtrapportages van aandachtsproblemen en voor academische prestaties. Methode: Alle kinderen (n = 102, groep 5-7) maakten twee werkgeheugentaken (Lion-game, Monkey-game), zowel in de klas, als individueel in een aparte ruimte. Als indicatie van de mate van aandachtsproblemen vulden ouders en leerkracht een vragenlijst (SWAN) in. Voor academische prestaties zijn scores op de Cito Leesbegrip en Rekenvaardigheid gehanteerd. Resultaten: Uit een mixed-effects ANCOVA bleek dat kinderen significant lager presteerden in de klassikale onderzoekscontext, vergeleken met de individuele onderzoekscontext. De mate van aandachtsproblemen beïnvloedde dit verschil niet. Uit dominantie-analyses bleken werkgeheugenprestaties gemeten in de klas een sterkere voorspeller van ouder- en leerkrachtrapportages van aandacht dan prestaties gemeten in de individuele setting. Uit dominantie-analyses bij kinderen met symptomen van onoplettendheid (n = 44) blijkt het individueel gemeten werkgeheugen de belangrijkste voorspeller van leesbegrip en de leeftijd van een kind de belangrijkste voorspeller van rekenprestaties. Bij kinderen met symptomen van hyperactiviteit en impulsiviteit (n = 42) blijkt het individueel gemeten werkgeheugen de belangrijkste voorspeller van leesbegrip en het klassikaal gemeten werkgeheugen de belangrijkste voorspeller van rekenprestaties. Conclusie: De setting waarin kinderen werkgeheugentaken maken, heeft invloed op hun prestaties, onafhankelijk van de mate van aandachtsproblemen. Bovendien hebben werkgeheugenprestaties in verschillende onderzoekscontexten een kleine voorspellende waarde voor rapportages van aandachtsproblemen en voor academische prestaties. Aanvullend onderzoek wordt aangeraden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent869321
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van Context op Werkgeheugenprestaties van Kinderen met Aandachtsproblemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWerkgeheugen; aandachtsproblemen; diagnostisch onderzoek; onderzoekssetting; primair onderwijs
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record