View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wanneer fans detectives worden: Een onderzoek naar forensisch fandom in het intrinsiek netwerk van temporele relaties in de industriële tekstuele praktijken van de transmediale storyworld van HBO's Westworld

        Thumbnail
        View/Open
        MA-scriptie - Simone Brouwer - Reparatie.pdf (1.557Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Brouwer, S.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aan de hand van industriële tekstuele praktijken wordt in dit onderzoek geanalyseerd op welke manier fanactiviteit wordt gestimuleerd en vormgegeven binnen de context van dominante temporele structuren in het hedendaagse medialandschap. Door daarbij zowel primaire, als secundaire en tertiaire industriële teksten vanuit de transmediale storyworld van HBO’s Westworld als case study centraal te stellen, is duidelijk geworden dat fanactiviteit wordt vormgegeven door onduidelijkheid over het bestaan van een officiële canon, een verlengde productieperiode, het temporele ritme van het distributiebeleid en een niet-lineaire plotstructuur. Hoewel de inzet van drillable media fans hierbij de mogelijkheid biedt zich te verdiepen in een complexe verhaalwereld en gezamenlijk een collectieve intelligentie te vormen, is niet direct sprake van een ideologische verschuiving waarbij de scheidslijn tussen consument en producent steeds moeilijker te trekken is. In plaats daarvan kan gesteld worden dat een paradigmatische verschuiving plaatsvindt, waarbij het publiek de mogelijkheid heeft tot online participatie in de constructie van het narratief, maar tegelijkertijd de temporele controle en legitimatie van productie en distributie bij de media-industrie ligt. De interactie tussen de industrie en fans wordt namelijk aan de hand van fanagement geconstrueerd om de fan niet alleen als detective in te kunnen zetten, maar met zijn vergrote zichtbaarheid door online praktijken van forensisch fandom tegelijkertijd aan te kunnen wenden als influencer binnen de werking van een kapitalistisch systeem.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27294
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo