Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHassler-Forest, Dr. Dan
dc.contributor.advisorKeilbach, Dr. Judith
dc.contributor.authorBrouwer, S.A.
dc.date.accessioned2017-09-05T17:03:02Z
dc.date.available2017-09-05T17:03:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27294
dc.description.abstractAan de hand van industriële tekstuele praktijken wordt in dit onderzoek geanalyseerd op welke manier fanactiviteit wordt gestimuleerd en vormgegeven binnen de context van dominante temporele structuren in het hedendaagse medialandschap. Door daarbij zowel primaire, als secundaire en tertiaire industriële teksten vanuit de transmediale storyworld van HBO’s Westworld als case study centraal te stellen, is duidelijk geworden dat fanactiviteit wordt vormgegeven door onduidelijkheid over het bestaan van een officiële canon, een verlengde productieperiode, het temporele ritme van het distributiebeleid en een niet-lineaire plotstructuur. Hoewel de inzet van drillable media fans hierbij de mogelijkheid biedt zich te verdiepen in een complexe verhaalwereld en gezamenlijk een collectieve intelligentie te vormen, is niet direct sprake van een ideologische verschuiving waarbij de scheidslijn tussen consument en producent steeds moeilijker te trekken is. In plaats daarvan kan gesteld worden dat een paradigmatische verschuiving plaatsvindt, waarbij het publiek de mogelijkheid heeft tot online participatie in de constructie van het narratief, maar tegelijkertijd de temporele controle en legitimatie van productie en distributie bij de media-industrie ligt. De interactie tussen de industrie en fans wordt namelijk aan de hand van fanagement geconstrueerd om de fan niet alleen als detective in te kunnen zetten, maar met zijn vergrote zichtbaarheid door online praktijken van forensisch fandom tegelijkertijd aan te kunnen wenden als influencer binnen de werking van een kapitalistisch systeem.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1633255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWanneer fans detectives worden: Een onderzoek naar forensisch fandom in het intrinsiek netwerk van temporele relaties in de industriële tekstuele praktijken van de transmediale storyworld van HBO's Westworld
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsforensic fandom; drillability; temporaliteit; narratieve complexiteit; industriële tekstuele praktijken; fanagement; transmedia storytelling; flow; HBO; Westworld
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record