View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Argumentatiecomplexiteit zichtbaar maken: een corpusonderzoek naar de verschillen in argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-examenteksten Nederlands

        Thumbnail
        View/Open
        DEF - EvK - scriptie - 20170829.pdf (839.9Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Kuppevelt, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoeksverslag staat de vraag hoe argumentatiecomplexiteit bijdraagt aan de differentiatie tussen havo- en vwo-examenteksten Nederlands centraal. Om die vraag te beantwoorden worden een zestal operationalisaties van de notie argumentatiecomplexiteit besproken. Uit kwalitatieve argumentatieanalyses op basis van het model van Toulmin (1958) is gebleken dat drie van de operationalisaties inzicht geven in de verschillen in argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-examenteksten. Het gaat dan om de vindplaats van de centrale stelling, de volgorde van gegeven en ondersteuningen in redeneringen en de aanwezigheid van bepaalde onderdelen uit het Toulmin-model. De overige drie operationalisaties (ketenargumentaties, de spreiding van onderdelen uit het Toulmin-model en de expliciete markering van onderdelen) brachten geen duidelijke verschillen in argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-teksten aan het licht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27260
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo