Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorKuppevelt, E. van
dc.date.accessioned2017-09-04T17:04:11Z
dc.date.available2017-09-04T17:04:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27260
dc.description.abstractIn dit onderzoeksverslag staat de vraag hoe argumentatiecomplexiteit bijdraagt aan de differentiatie tussen havo- en vwo-examenteksten Nederlands centraal. Om die vraag te beantwoorden worden een zestal operationalisaties van de notie argumentatiecomplexiteit besproken. Uit kwalitatieve argumentatieanalyses op basis van het model van Toulmin (1958) is gebleken dat drie van de operationalisaties inzicht geven in de verschillen in argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-examenteksten. Het gaat dan om de vindplaats van de centrale stelling, de volgorde van gegeven en ondersteuningen in redeneringen en de aanwezigheid van bepaalde onderdelen uit het Toulmin-model. De overige drie operationalisaties (ketenargumentaties, de spreiding van onderdelen uit het Toulmin-model en de expliciete markering van onderdelen) brachten geen duidelijke verschillen in argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-teksten aan het licht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent860098
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleArgumentatiecomplexiteit zichtbaar maken: een corpusonderzoek naar de verschillen in argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-examenteksten Nederlands
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsargumentatiecomplexiteit; examenteksten; havo; vwo; cito; Toulmin
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record