Nederlandsheid door de ogen van 'de ander': Een narratieve karakteranalyse van de Vlaamse Studio 100 productie Hallo K3!
Summary
Het vraagstuk rondom de Nederlandse identiteit is een tijdloos fenomeen. De hamvraag die het debat leidt is: bestaat deze identiteit überhaupt? Zelfreflectie is volgens mij van groot belang binnen dit debat, maar wat als we de blik eens omdraaien. Niet zozeer hoe ‘de Nederlander’ kijkt naar zijn eigen identiteit, maar hoe kijkt ‘de ander’ naar hem? Deze vraag zal het uitgangspunt vormen in dit onderzoek. Als casestudy in dit representatieonderzoek maak ik gebruik van de Studio 100 productie HALLO K3!. Ik zal een antwoord formuleren op de hoofdvraag: ‘Op welke manier wordt ‘de Nederlander’ gerepresenteerd door de ogen van het Vlaamse productiehuis Studio 100 in HALLO K3!?’
Qua positionering van het onderzoek bouw ik voort op de gedachten van Roland Barthes en Stuart Hall. Ook sluit ik mij aan bij een divers aantal vergelijkbare onderzoeken binnen het cultureel antropologische domein. De methode die ik in het onderzoek hanteer is gebaseerd op een eerder onderzoek dat ik heb uitgevoerd, waarbij de nadruk lag op de representatie van de Turkse Nederlander in FLIKKEN MAASTRICHT. Ik maak gebruik van een narratieve karakteranalyse gebaseerd op een combinatie van methoden uit de literatuurwetenschap en filmwetenschap. Door de casestudy te benaderen op drie niveaus: directe karakterisering, indirecte karakterisering en analoge karakterisering, verwacht ik een antwoord te geven op de hoofdvraag.
In de uitvoering van de methode, maak ik gebruik van een beperkt aantal concepten die het theoretisch kader vormen: othering, banal nationalism en seksualisering van Nederlandsheid die ik benader als vorm van het door mij geïntroduceerde concept banal sexualism. Deze concepten vormen de perspectieven waarop de representatie in het onderzoek wordt gegrond. Ter beargumentering van de tekens die voortkomen uit de analyse, maak ik gebruik van historisch culturele achtergronden van zowel Vlaanderen als Nederland. Op deze manier verklaar ik op welke manier het Vlaamse productiehuis Studio 100 in deze serie een mogelijke Nederlandse identiteit representeert, welke beeldvorming hierbij te pas komt en hoe deze beeldvorming ontstaat bij de kijker.