View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Friese cognaatgebruik bij tweetalige kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie taalwetenschap Annigje van der Hoek.pdf (515.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Hoek, A. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Nederlands en het Fries zijn verwant aan elkaar, dus de talen bevatten veel cognaatparen, woorden die in vorm en functie overeenkomen. Ook bestaan er conversieregels die van een Nederlands woord een Fries woord kunnen maken. Door deze twee feiten gebruiken Friestaligen steeds minder vaak non-cognaten als zij Fries spreken. Hoe vaak tweetalige kinderen non-cognaten in het Fries gebruiken en of dat veranderd is na een jaar van vooral Nederlands onderwijs onderzoek ik in deze scriptie. Het blijkt dat de kinderen erg weinig non-cognaten gebruiken (±4,5%) en dat dit percentage na een jaar ook nog gedaald is. Het absolute percentage non-cognaten wordt wel hoger, maar dit wordt verklaard door de groeiende woordenschat van de kinderen. Het cognate facilitation effect, wat inhoudt dat kinderen cognaten sneller herkennen dan non-cognaten, zou hier van invloed kunnen zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27240
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo