View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leerkrachten selecteren, welke methode zij hanteren! Een onderzoek naar de werkbaarheid van methodes begrijpend lezen voor groep 6 en 7

        Thumbnail
        View/Open
        Leerkrachten selecteren, welke methode zij hanteren!.pdf (457.6Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Damme, Y. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Van leerlingen wordt verwacht dat zij op de basisschool verschillende soorten teksten lezen en daaruit kennis verwerven, ook wel begrijpend lezen genoemd. Begrijpend lezen is een vaardigheid waarbij meerdere aspecten van belang zijn: woordenschat, kennis van de wereld en technisch lezen. Leerkrachten onderwijzen kinderen in begrijpend lezen door gebruik te maken van een methode. Leerkrachten hebben grote invloed op de wijze waarop zij de methode toepassen en op de leerlingen; zij kunnen de resultaten van leerlingen significant beïnvloeden en verbeteren. In dit onderzoek heb ik gekeken hoe basisschoolleerkrachten van de groepen 6 en 7 de werkbaarheid van hun begrijpendlezenmethode beoordelen. Door het afnemen van interviews is uit mijn onderzoek gebleken dat het aanbod van de strategieën, het gebruik van het digibordsoftware, differentiatie en het behandelen van nieuwsteksten als zeer positief worden gezien. Alle leerkrachten modelen de strategie die in de betreffende les centraal staat. De werkvormen tijdens het zelfstandig werken, vullen de leerkrachten over het algemeen zelf in. Vervolgens zijn de uitkomsten divers; de ene leerkracht besteedt veel tijd aan woordenschat en de andere minder. Het gebruik van verlengde instructie wordt niet door elke leerkracht gedaan en over het onderdeel ‘voorspellen’ wordt ook niet hetzelfde gedacht. De leerkrachten bepalen zelfstandig welk deel van de methodes zij belangrijk en minder belangrijk vinden en een aantal van de leerkrachten passen deze methodes naar eigen inzicht aan. Dat betekent dat er een grote willekeur is in het toepassen van zorgvuldig samengestelde methodes.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27180
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo