Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorDamme, Y. van
dc.date.accessioned2017-09-04T17:02:22Z
dc.date.available2017-09-04T17:02:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27180
dc.description.abstractVan leerlingen wordt verwacht dat zij op de basisschool verschillende soorten teksten lezen en daaruit kennis verwerven, ook wel begrijpend lezen genoemd. Begrijpend lezen is een vaardigheid waarbij meerdere aspecten van belang zijn: woordenschat, kennis van de wereld en technisch lezen. Leerkrachten onderwijzen kinderen in begrijpend lezen door gebruik te maken van een methode. Leerkrachten hebben grote invloed op de wijze waarop zij de methode toepassen en op de leerlingen; zij kunnen de resultaten van leerlingen significant beïnvloeden en verbeteren. In dit onderzoek heb ik gekeken hoe basisschoolleerkrachten van de groepen 6 en 7 de werkbaarheid van hun begrijpendlezenmethode beoordelen. Door het afnemen van interviews is uit mijn onderzoek gebleken dat het aanbod van de strategieën, het gebruik van het digibordsoftware, differentiatie en het behandelen van nieuwsteksten als zeer positief worden gezien. Alle leerkrachten modelen de strategie die in de betreffende les centraal staat. De werkvormen tijdens het zelfstandig werken, vullen de leerkrachten over het algemeen zelf in. Vervolgens zijn de uitkomsten divers; de ene leerkracht besteedt veel tijd aan woordenschat en de andere minder. Het gebruik van verlengde instructie wordt niet door elke leerkracht gedaan en over het onderdeel ‘voorspellen’ wordt ook niet hetzelfde gedacht. De leerkrachten bepalen zelfstandig welk deel van de methodes zij belangrijk en minder belangrijk vinden en een aantal van de leerkrachten passen deze methodes naar eigen inzicht aan. Dat betekent dat er een grote willekeur is in het toepassen van zorgvuldig samengestelde methodes.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent468595
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeerkrachten selecteren, welke methode zij hanteren! Een onderzoek naar de werkbaarheid van methodes begrijpend lezen voor groep 6 en 7
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record