dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.author | Damme, Y. van | |
dc.date.accessioned | 2017-09-04T17:02:22Z | |
dc.date.available | 2017-09-04T17:02:22Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27180 | |
dc.description.abstract | Van leerlingen wordt verwacht dat zij op de basisschool verschillende soorten teksten lezen en daaruit kennis verwerven, ook wel begrijpend lezen genoemd. Begrijpend lezen is een vaardigheid waarbij meerdere aspecten van belang zijn: woordenschat, kennis van de wereld en technisch lezen. Leerkrachten onderwijzen kinderen in begrijpend lezen door gebruik te maken van een methode. Leerkrachten hebben grote invloed op de wijze waarop zij de methode toepassen en op de leerlingen; zij kunnen de resultaten van leerlingen significant beïnvloeden en verbeteren.
In dit onderzoek heb ik gekeken hoe basisschoolleerkrachten van de groepen 6 en 7 de werkbaarheid van hun begrijpendlezenmethode beoordelen.
Door het afnemen van interviews is uit mijn onderzoek gebleken dat het aanbod van de strategieën, het gebruik van het digibordsoftware, differentiatie en het behandelen van nieuwsteksten als zeer positief worden gezien. Alle leerkrachten modelen de strategie die in de betreffende les centraal staat. De werkvormen tijdens het zelfstandig werken, vullen de leerkrachten over het algemeen zelf in.
Vervolgens zijn de uitkomsten divers; de ene leerkracht besteedt veel tijd aan woordenschat en de andere minder. Het gebruik van verlengde instructie wordt niet door elke leerkracht gedaan en over het onderdeel ‘voorspellen’ wordt ook niet hetzelfde gedacht.
De leerkrachten bepalen zelfstandig welk deel van de methodes zij belangrijk en minder belangrijk vinden en een aantal van de leerkrachten passen deze methodes naar eigen inzicht aan.
Dat betekent dat er een grote willekeur is in het toepassen van zorgvuldig samengestelde methodes. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 468595 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Leerkrachten selecteren, welke methode zij hanteren!
Een onderzoek naar de werkbaarheid van methodes begrijpend lezen voor groep 6 en 7 | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur | |