View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Voortijdig schoolverlaters op weg naar de toekomst

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Heegstra, NE-5955254.pdf (439.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Heegstra, N.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Sinds de invoering van de Jeugdwet (2015) zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdhulpondersteuning. Een voorbeeld van een meer kwetsbare groep waarbij ondersteuning van belang is, zijn jongeren die voortijdig schoolverlaten. In dit onderzoek is gekeken naar welke risico- en protectieve factoren terug te zien zijn bij de voortijdig schoolverlaters in de gemeenten Houten en Nieuwegein en wat hun behoeftes en idealen zijn. Daarnaast is onderzocht in hoeverre jeugdprofessionals binnen deze gemeenten deze factoren en behoeftes herkennen. Tenslotte is ingegaan op de beschikbare ondersteuning voor deze jongeren en de mate waarin de ondersteuning inspeelt op zowel de risico- en protectieve factoren als de behoeftes van deze jongeren. Data is verzameld middels semi-gestructureerde interviews met zeven jongeren en negen jeugdprofessionals. Bij de jongeren is sprake van een opeenstapeling van diverse risicofactoren. De jeugdprofessionals hadden een goed beeld van wat er speelt in het leven van de jongeren. De meerderheid van de jongeren had, ondanks de schooluitval, de wens om in de toekomst een diploma te halen. Jeugdprofessionals gaven aan dat de ondersteuning voor de jongeren aanwezig is, maar dat de integraliteit en samenwerking tussen organisaties verbeterd kan worden. Aanbevolen wordt om de groep onzichtbare kwetsbare jongeren actief op te zoeken. Uitgangspunt hierbij is om niet enkel te focussen op het diploma wat een jongere heeft, maar ook te kijken naar in hoeverre een jongere participeert, dagbesteding heeft enondersteuning kan gebruiken. Daarnaast kan door monitoren de effectiviteit van ondersteuning in kaart worden gebracht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27115
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo