View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Fonologische Loop en het Visuo-Spatiële Kladblok als Voorspeller voor het Getalbegrip bij Basisschoolkinderen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Boom, N-5749190.pdf (540.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Boom, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Rekenvaardigheden van kinderen worden beïnvloed door het getalbegrip en werkgeheugen. Het doel van dit onderzoek is te onderzoeken of het visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop een voorspellende waarde zijn voor het getalbegrip. Methode: De steekproef heeft een grootte van 146 kinderen, waarvan 72 jongens en 74 meisjes. De leeftijden varieert van 6.15 tot 12.97. Voor het meten van het getalbegrip, visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop zijn er computergestuurde testjes gebruikt. Resultaten: Uit een correlatieanalyses en een hiërarchische multiple regressieanalyses analyses komt naar voren dat het visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop afzonderlijk van elkaar een significante voorspellende waarde hebben op het getalbegrip. Samengevoegd en met leeftijd als moderator is er geen sprake van een significantie relatie. Conclusie: De uitkomsten van dit onderzoek geven weer dat er een relatie is tussen het visuo-spatiële kladblok, de fonologische loop en het getalbegrip. Wanneer leeftijd wordt toegevoegd als moderator is er echter geen relatie meer. Leeftijd heeft geen invloed op de voorspellende waarde van het visuo-spatiële kladblok, de fonologische loop op het getalbegrip. Er wordt geadviseerd om verder onderzoek te doen naar de invloed van leeftijd op de voorspellende waarde van het visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop op het getalbegrip.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27095
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo