Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNelwan, M.
dc.contributor.advisorLuit, H. van
dc.contributor.authorBoom, N.
dc.date.accessioned2017-08-31T17:01:09Z
dc.date.available2017-08-31T17:01:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27095
dc.description.abstractAchtergrond: Rekenvaardigheden van kinderen worden beïnvloed door het getalbegrip en werkgeheugen. Het doel van dit onderzoek is te onderzoeken of het visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop een voorspellende waarde zijn voor het getalbegrip. Methode: De steekproef heeft een grootte van 146 kinderen, waarvan 72 jongens en 74 meisjes. De leeftijden varieert van 6.15 tot 12.97. Voor het meten van het getalbegrip, visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop zijn er computergestuurde testjes gebruikt. Resultaten: Uit een correlatieanalyses en een hiërarchische multiple regressieanalyses analyses komt naar voren dat het visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop afzonderlijk van elkaar een significante voorspellende waarde hebben op het getalbegrip. Samengevoegd en met leeftijd als moderator is er geen sprake van een significantie relatie. Conclusie: De uitkomsten van dit onderzoek geven weer dat er een relatie is tussen het visuo-spatiële kladblok, de fonologische loop en het getalbegrip. Wanneer leeftijd wordt toegevoegd als moderator is er echter geen relatie meer. Leeftijd heeft geen invloed op de voorspellende waarde van het visuo-spatiële kladblok, de fonologische loop op het getalbegrip. Er wordt geadviseerd om verder onderzoek te doen naar de invloed van leeftijd op de voorspellende waarde van het visuo-spatiële kladblok en de fonologische loop op het getalbegrip.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent553061
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Fonologische Loop en het Visuo-Spatiële Kladblok als Voorspeller voor het Getalbegrip bij Basisschoolkinderen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgetalbegrip, visuo-spatiële kladblok, fonologische loop en kinderen
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record