View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Idioombegrip door kinderen Wanneer kunnen kinderen idiomen begrijpen op het niveau van volwassenen?

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie-Bachelor eindverslag-SarahDeWilde5548810.pdf (1.617Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Wilde, S. De
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Jonge kinderen blijken letterlijk georiënteerd te zijn in hun taalbegrip en oudere kinderen blijken meer idiomatisch georiënteerd. Uit eerder onderzoek blijkt dat Franstalige kinderen van 10 jaar meestal idiomatische expressies kunnen begrijpen. Bij dit onderzoek werden drie groepen kinderen onderzocht: kinderen van 6, 8 en 10 jaar. In het huidige onderzoek wordt gekeken op welke leeftijd Nederlandssprekende kinderen idiomen kunnen begrijpen op het niveau van volwassenen, wat hier gelijk staat aan 80 procent figuurlijk geïnterpreteerd. Daarvoor werd een range van kinderen van 7 tot en met 13 jaar getest. Aangezien er met een range van leeftijden wordt gewerkt in plaats van met groepen leeftijden, kan preciezer worden bepaald wanneer kinderen idiomen begrijpen. Het onderzoek bestond uit 15 items waarin een idioom was verwerkt. Kinderen konden uit drie afbeeldingen kiezen welke volgens hen de betekenis van het idioom het beste weergaf: de letterlijke interpretatie, de figuurlijke interpretatie en een afleider. De resultaten lieten zien dat alle kinderen na 4100 dagen, dus op 11-jarige leeftijd, idiomen konden begrijpen op het niveau van volwassenen. Sommige kinderen konden de idiomen al op jongere leeftijd goed interpreteren. Kinderen van 7 tot 9 jaar bleken idiomen vaak letterlijk te interpreteren. Voor de leeftijd van 9 tot 11 jaar zijn wisselende resultaten gevonden. Het lijkt erop dat idioombegrip afhankelijk is van zowel bekendheid als meta-pragmatische kennis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27077
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo