Stronger Together zonder interactie op Facebook
Summary
Het gebruik van sociale netwerk sites (SNS) en de rol hiervan in verkiezingscampagnes is sinds 2008 aan het groeien (Robertsona, Vatrapu, Medina, 2010). Er is meer dan genoeg geschreven over SNS in politieke campagnevoering. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de relatie tussen verwachtingen van SNS voor politieke campagnevoering en het daadwerkelijke gebruik van SNS voor politieke campagnevoering. De hoofdvraag van dit onderzoek is: hoe zijn verwachte affordances van Facebook voor politieke campagnevoering gereflecteerd in de daadwerkelijke acties op Facebook door Clinton’s campagneteam?” Met behulp van Jensen en Dyrby (2013) zullen de verwachtingen van SNS door politici in beeld gebracht worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het concept van perceived affordance (Norman, 1990). Het daadwerkelijk gebruik van SNS voor politieke campagnevoering zal aan de hand van een content analyse bekeken worden. Uit deze analyse blijkt dat het daadwerkelijk gebruik vraagtekens oproept rondom de belangrijkste motivaties voor het gebruik van Facebook in politieke campagnevoering. Hierdoor kunnen er vraagtekens gezet worden bij de belangrijkste motivaties voor het gebruik van Facebook in politieke campagnevoering. Specifiek richt dit onderzoek zich op de campagne van Hillary Clinton op Facebook.