View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De mate van kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen van professionals die werken met kinderen van ouder(s) met psychische problematiek.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Huizen, JSvan-5748232.pdf (360.3Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Huizen, J.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Binnen (jeugd)zorginstelling Pluryn wordt steeds vaker geconstateerd dat de kinderen die behandeld worden ouders hebben met psychische problematiek. Dit vraagt van de professionals specifieke kennis en vaardigheden en een gevoel van zelfvertrouwen. Voor adequate ondersteuning van haar professionals, wil Pluryn weten in welke mate de professionals dit ervaren en welke factoren hiermee samenhangen. Methode: 52 professionals van locatie Jan Pieter Heije hebben een vragenlijst (deels gebaseerd op The Family-Focused Mental Health Practice Questionnaire) ingevuld (respons=54,17%) waarin deze factoren uitgevraagd zijn. Resultaten: De professionals ervaren hun mate van kennis en vaardigheden (M=5,8; SD=0,5) en zelfvertrouwen (M=5,6; SD=0,8) als vrij hoog (beide gemeten op een 7-puntsschaal). Tussen kennis & vaardigheden en zelfvertrouwen is een significante positieve correlatie gevonden. Daarnaast blijkt onder andere dat meer mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, meer ondersteuning op de werkplek, meer beschikbare tijd en minder behoefte aan training gerelateerd zijn aan een hoger niveau van kennis & vaardigheden en zelfvertrouwen. Verder ervaren hbo- en universitair opgeleide medewerkers over meer vaardigheden en kennis te beschikken dan degenen met een mbo-opleiding. Conclusie: De professionals menen over voldoende kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen te beschikken om te werken met (kinderen van) ouders met psychische problemen. De gerelateerde factoren bieden Pluryn gerichte mogelijkheden om de professionals verder toe te rusten en te ondersteunen in het werken met ouders met psychische problemen en de kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26895
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo