Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDouma, J.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorHuizen, J.S. van
dc.date.accessioned2017-08-18T17:01:16Z
dc.date.available2017-08-18T17:01:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26895
dc.description.abstractAchtergrond: Binnen (jeugd)zorginstelling Pluryn wordt steeds vaker geconstateerd dat de kinderen die behandeld worden ouders hebben met psychische problematiek. Dit vraagt van de professionals specifieke kennis en vaardigheden en een gevoel van zelfvertrouwen. Voor adequate ondersteuning van haar professionals, wil Pluryn weten in welke mate de professionals dit ervaren en welke factoren hiermee samenhangen. Methode: 52 professionals van locatie Jan Pieter Heije hebben een vragenlijst (deels gebaseerd op The Family-Focused Mental Health Practice Questionnaire) ingevuld (respons=54,17%) waarin deze factoren uitgevraagd zijn. Resultaten: De professionals ervaren hun mate van kennis en vaardigheden (M=5,8; SD=0,5) en zelfvertrouwen (M=5,6; SD=0,8) als vrij hoog (beide gemeten op een 7-puntsschaal). Tussen kennis & vaardigheden en zelfvertrouwen is een significante positieve correlatie gevonden. Daarnaast blijkt onder andere dat meer mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, meer ondersteuning op de werkplek, meer beschikbare tijd en minder behoefte aan training gerelateerd zijn aan een hoger niveau van kennis & vaardigheden en zelfvertrouwen. Verder ervaren hbo- en universitair opgeleide medewerkers over meer vaardigheden en kennis te beschikken dan degenen met een mbo-opleiding. Conclusie: De professionals menen over voldoende kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen te beschikken om te werken met (kinderen van) ouders met psychische problemen. De gerelateerde factoren bieden Pluryn gerichte mogelijkheden om de professionals verder toe te rusten en te ondersteunen in het werken met ouders met psychische problemen en de kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe mate van kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen van professionals die werken met kinderen van ouder(s) met psychische problematiek.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKennis, vaardigheden, zelfvertrouwen, werken met ouders en kinderen, psychische problemen, professionals.
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record