View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Motivatie, Behoefteondersteuning en Prestatie-emoties op de Academische Prestaties van Hbo-studenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Stevens 3827577.pdf (873.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Stevens, D.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Hogescholen hebben te maken met hoge uitvals- en lage slagingspercentages. Dit is zowel schadelijk voor de instellingen zelf als voor de studenten. In dit onderzoek wordt gekeken naar wat studenten nodig hebben om goede prestaties te kunnen leveren. Door het onderzoeken van factoren die het studiesucces van studenten mogelijk voorspellen kan de onderwijsleersituatie geoptimaliseerd worden. In dit onderzoek is de invloed van de motivatie, de mate waarin wordt voorzien in de psychologische basisbehoeften en de prestatie-emoties op de academische prestaties van studenten onderzocht. Gebleken is dat prestatie-emoties van significant voorspellende waarde zijn voor het studieresultaat. Motivatie en de mate van behoefteondersteuning blijken in deze steekproef, tegen de verwachting in, geen significante voorspellers van het studieresultaat. Aan de hand van de gevonden resultaten zijn implicaties, in de vorm van enkele interventievoorstellen voor hogescholen, voor de onderwijspraktijk beschreven. Het onderwijsveld is gebaat bij verder onderzoek naar de voorspellers en het effect van prestatie-emoties in de context van het hoger beroepsonderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26767
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo