Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKommers, P.A.M.
dc.contributor.advisorHornstra, T.E.
dc.contributor.authorStevens, D.E.
dc.date.accessioned2017-08-04T17:02:33Z
dc.date.available2017-08-04T17:02:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26767
dc.description.abstractHogescholen hebben te maken met hoge uitvals- en lage slagingspercentages. Dit is zowel schadelijk voor de instellingen zelf als voor de studenten. In dit onderzoek wordt gekeken naar wat studenten nodig hebben om goede prestaties te kunnen leveren. Door het onderzoeken van factoren die het studiesucces van studenten mogelijk voorspellen kan de onderwijsleersituatie geoptimaliseerd worden. In dit onderzoek is de invloed van de motivatie, de mate waarin wordt voorzien in de psychologische basisbehoeften en de prestatie-emoties op de academische prestaties van studenten onderzocht. Gebleken is dat prestatie-emoties van significant voorspellende waarde zijn voor het studieresultaat. Motivatie en de mate van behoefteondersteuning blijken in deze steekproef, tegen de verwachting in, geen significante voorspellers van het studieresultaat. Aan de hand van de gevonden resultaten zijn implicaties, in de vorm van enkele interventievoorstellen voor hogescholen, voor de onderwijspraktijk beschreven. Het onderwijsveld is gebaat bij verder onderzoek naar de voorspellers en het effect van prestatie-emoties in de context van het hoger beroepsonderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent893977
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Invloed van Motivatie, Behoefteondersteuning en Prestatie-emoties op de Academische Prestaties van Hbo-studenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHogescholen; studenten; studieresultaat; motivatie; behoefteondersteuning; prestatie-emoties
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record