Situationele opinieleiders op Twitter: Een analyse van de meest geretweete accounts tijdens de NOS-gijzelingscrisis
Summary
In dit onderzoek is onderzocht hoe de kenmerken van de meest prominent aanwezige accounts op Twitter tijdens de NOS-gijzelingscrisis zich verhouden tot traditionele opinieleiders aan de hand van een analyse van de meest geretweete accounts. De analyse wijst uit dat een deel van de meest geretweete accounts kan worden gezien als situationele opinieleider: doordat zij op het juiste moment een unieke observatie doen of met relevantie nieuwe informatie komen worden zij erg vaak geretweet. Criteria als vertrouwen in de geloofwaardigheid van de gebruiker op basis van expertise of betrouwbaarheid kunnen mede bepalend zijn voor de verspreiding van de tweets, de inhoudelijke waarde van de tweet is echter doorslaggevend. Op basis van het huidige onderzoek is te verwachten dat in crisissituaties iedereen een situationele opinieleider kan worden, doorslaggevende factoren voor traditionele opinieleiders als een hoge sociale klasse of grote mate van sociale invloed zijn voor een situationele opinieleider van minder groot belang. Dit wijst erop dat digitale technologieën een inhaalslag aan invloed kunnen betekenen voor mensen die offline weinig invloed hebben.