View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Situationele opinieleiders op Twitter: Een analyse van de meest geretweete accounts tijdens de NOS-gijzelingscrisis

        Thumbnail
        View/Open
        Situationele Opinieleiders Master Scriptie Redmar Legius .pdf (1.113Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Legius, R.T.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht hoe de kenmerken van de meest prominent aanwezige accounts op Twitter tijdens de NOS-gijzelingscrisis zich verhouden tot traditionele opinieleiders aan de hand van een analyse van de meest geretweete accounts. De analyse wijst uit dat een deel van de meest geretweete accounts kan worden gezien als situationele opinieleider: doordat zij op het juiste moment een unieke observatie doen of met relevantie nieuwe informatie komen worden zij erg vaak geretweet. Criteria als vertrouwen in de geloofwaardigheid van de gebruiker op basis van expertise of betrouwbaarheid kunnen mede bepalend zijn voor de verspreiding van de tweets, de inhoudelijke waarde van de tweet is echter doorslaggevend. Op basis van het huidige onderzoek is te verwachten dat in crisissituaties iedereen een situationele opinieleider kan worden, doorslaggevende factoren voor traditionele opinieleiders als een hoge sociale klasse of grote mate van sociale invloed zijn voor een situationele opinieleider van minder groot belang. Dit wijst erop dat digitale technologieën een inhaalslag aan invloed kunnen betekenen voor mensen die offline weinig invloed hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26592
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo