View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Behoeften en Motivatie van (Hoog)Begaafde leerlingen: Verschil in Reguliere Klas en Plusklas

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Mooijman 3387118.pdf (1.279Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Mooijman, V.C.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is met het oog op de lage motivatie en zorgwekkende prestaties van(hoog)begaafde leerlingen gekeken naar behoefte-ondersteunend onderwijs in de reguliere klas en plusklas. Middels gestructureerde observaties (n = 8) werd bij leerkrachten uit de reguliere klas en de plusklas gekeken naar de mate waarin zij behoefte-ondersteunend onderwijs bieden. Bovendien is bij 217 leerlingen (leeftijd M = 9.7, SD = 1.25) uit de plusklas groep 5 t/m 8 (M = 6.4, SD = 1.08) een vragenlijst naar behoefteondersteuning en motivatie afgenomen. Deze vragenlijst richtte zich op zowel de reguliere als op de plusklas. Uit deze studie blijkt dat de reguliere leerkracht meer controle uitoefent op de (hoog)begaafde leerling t(3) = 3.80, p = 0.03, d = 0.67. Ook blijken (hoog)begaafde leerlingen meer autonoom gemotiveerd te zijn in zowel de reguliere klas t(201) = 17.40, p <.001, d = 0.40 als plusklas t(206) = 20.03, p = <.001, d = 0.47. Bovendien blijkt de autonome motivatie van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas nog hoger dan in de reguliere klas t(201) = -2.28, p<.001, d = 0.12. Een mogelijke verklaring voor dit verschil is de mate waarin leerkrachten in beide typen klassen controle uitoefenen. Uit deze studie blijkt echter dat geobserveerd gedrag niet altijd overeenkomt met de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26488
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo