Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHornstra, T.E.
dc.contributor.advisorKommers, P.A.M.
dc.contributor.authorMooijman, V.C.A.
dc.date.accessioned2017-08-02T17:01:14Z
dc.date.available2017-08-02T17:01:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26488
dc.description.abstractIn deze studie is met het oog op de lage motivatie en zorgwekkende prestaties van(hoog)begaafde leerlingen gekeken naar behoefte-ondersteunend onderwijs in de reguliere klas en plusklas. Middels gestructureerde observaties (n = 8) werd bij leerkrachten uit de reguliere klas en de plusklas gekeken naar de mate waarin zij behoefte-ondersteunend onderwijs bieden. Bovendien is bij 217 leerlingen (leeftijd M = 9.7, SD = 1.25) uit de plusklas groep 5 t/m 8 (M = 6.4, SD = 1.08) een vragenlijst naar behoefteondersteuning en motivatie afgenomen. Deze vragenlijst richtte zich op zowel de reguliere als op de plusklas. Uit deze studie blijkt dat de reguliere leerkracht meer controle uitoefent op de (hoog)begaafde leerling t(3) = 3.80, p = 0.03, d = 0.67. Ook blijken (hoog)begaafde leerlingen meer autonoom gemotiveerd te zijn in zowel de reguliere klas t(201) = 17.40, p <.001, d = 0.40 als plusklas t(206) = 20.03, p = <.001, d = 0.47. Bovendien blijkt de autonome motivatie van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas nog hoger dan in de reguliere klas t(201) = -2.28, p<.001, d = 0.12. Een mogelijke verklaring voor dit verschil is de mate waarin leerkrachten in beide typen klassen controle uitoefenen. Uit deze studie blijkt echter dat geobserveerd gedrag niet altijd overeenkomt met de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1341428
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBehoeften en Motivatie van (Hoog)Begaafde leerlingen: Verschil in Reguliere Klas en Plusklas
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywords(hoog)begaafdheid, plusklas, motivatie en behoefte-ondersteunend onderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record