dc.description.abstract | In deze studie is met het oog op de lage motivatie en zorgwekkende prestaties van(hoog)begaafde leerlingen gekeken naar behoefte-ondersteunend onderwijs in de reguliere klas en plusklas. Middels gestructureerde observaties (n = 8) werd bij leerkrachten uit de
reguliere klas en de plusklas gekeken naar de mate waarin zij behoefte-ondersteunend onderwijs bieden. Bovendien is bij 217 leerlingen (leeftijd M = 9.7, SD = 1.25) uit de plusklas groep 5 t/m 8 (M = 6.4, SD = 1.08) een vragenlijst naar behoefteondersteuning en motivatie
afgenomen. Deze vragenlijst richtte zich op zowel de reguliere als op de plusklas. Uit deze studie blijkt dat de reguliere leerkracht meer controle uitoefent op de (hoog)begaafde leerling t(3) = 3.80, p = 0.03, d = 0.67. Ook blijken (hoog)begaafde leerlingen meer autonoom
gemotiveerd te zijn in zowel de reguliere klas t(201) = 17.40, p <.001, d = 0.40 als plusklas t(206) = 20.03, p = <.001, d = 0.47. Bovendien blijkt de autonome motivatie van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas nog hoger dan in de reguliere klas t(201) = -2.28, p<.001, d = 0.12. Een mogelijke verklaring voor dit verschil is de mate waarin leerkrachten in beide typen klassen controle uitoefenen. Uit deze studie blijkt echter dat geobserveerd gedrag niet altijd overeenkomt met de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen. | |