De ontwikkeling van eerste en tweede orde theory of mind vaardigheden bij kinderen
Summary
Deze studie onderzoekt de ontwikkeling van verschillende theory of mind vaardigheden bij kinderen met meerdere taken. Het doel is om de eerste orde en tweede orde vaardigheden van theory of mind op eenzelfde leeftijdsschaal in kaart te brengen. We hebben 61 normaal ontwikkelende kinderen van 4-12 jaar onderzocht. Een logistische regressieanalyse is uitgevoerd waarbij de waarschijnlijkheid dat een kind correct antwoordt op een taak is uitgezet tegen de leeftijd. We hebben gevonden dat eerste orde vaardigheden eerder ontwikkelen dan tweede orde vaardigheden, maar dat de ontwikkeling van tweede orde vaardigheden al begint voordat de ontwikkeling van eerste orde vaardigheden is afgerond. Deceptie lijkt eerder te ontwikkelen bij kinderen dan false belief, maar ontwikkeling van false belief ontwikkelt eerder dan tweede orde vaardigheden. Het begrijpen van liegen, doen-alsof, het maken van grapjes, bluf, beeldspraak en sarcasme begint al op 7-jarige leeftijd, na de ontwikkeling van false belief, maar voor de ontwikkeling van faux pas. Kinderen lijken op 11-jarige leeftijd pas begrip te krijgen van faux pas. Kinderen blijken vaardigheden als het aannemen van verschillende rollen en perspectieven en empathie eerder te ontwikkelen dan de verwachtte 9-jarige leeftijd.