View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Intrinsieke motivatie van kinderen in het speciaal basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Lak, E.pdf (943.9Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Lak, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie heeft gekeken naar het verband tussen intrinsieke motivatie en schoolresultaten bij kinderen (N=40, leeftijd 8-13) in het speciaal basisonderwijs (SBO). Omdat er zeer weinig bekend is over motivatie in de huidige literatuur is gekozen om de relevantie van motivatie voor schools presteren te onderzoeken, evenals factoren die motivatie beïnvloeden. Middels vragenlijsten is de motivatie en de relatie met de leerkracht gemeten. De schoolresultaten zijn berekend in leerrendement. Uit de resultaten blijkt dat de intrinsieke motivatie zoals gerapporteerd door de leerkracht positief correleert met alle schoolresultaten en dat intrinsieke motivatie gerapporteerd door de leerling positief correleert met begripsvakken. Een lagere motivatie gerapporteerd door de leerkracht ten opzichte van de leerling correleert met slechtere schoolresultaten op begripsvakken. Er is geen correlatie tussen de relatie met de leerkracht en intrinsieke motivatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26415
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo