View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Preventieve interventie voor reactieve agressie: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). De invloed van de klasseninterventie PAD op reactieve agressie en klassenmanagement.

        Thumbnail
        View/Open
        Sparreboom, E.pdf (746.2Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Sparreboom, E.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd onderzocht of de implementatie van de preventieve klasseninterventie Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), leidde tot een afname in reactieve agressie bij jongens met externaliserende gedragsproblemen. Ook werd onderzocht of klassenmanagement een deel verklaarde van de afname in reactieve agressie. De scholen van 96 leerlingen werden blind toegewezen aan de experimentele (N = 40) en controlegroep (N = 56). PAD werd geïmplementeerd in de experimentele groep en in de controle groep werd de huidige aanpak gehanteerd. Leerkracht en ouderrapportages over de reactieve agressie van de leerlingen werden verzameld, zowel aan het begin van het onderzoek als binnen één jaar. Het klassenmanagement werd aan het begin van het onderzoek gemeten met behulp van zelfrapportages. Een afname in reactieve agressie is gerapporteerd door ouders en leerkrachten. Leerlingen die PAD hadden gekregen lieten een sterkere daling zien in reactieve agressie volgens leerkrachten. Klassenmanagement verklaarde maar 2,2% van de daling. De resultaten impliceren dat PAD een positieve impact heeft op reactieve agressie, maar er is meer onderzoek nodig naar de verklarende factoren en naar de invloed van het klassenmanagement.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26412
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo