View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van structuur en autonomie in het aanwakkeren van intrinsieke motivatie bij kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        van den Top, L.pdf (551.7Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Top, J.E. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is bij kinderen van 8 tot en met 12 jaar onderzocht in welke mate autonomie en structuur gerelateerd zijn aan intrinsieke motivatie. Daarnaast werd onderzocht of leeftijd van invloed was op dit effect. De intrinsieke motivatie van de kinderen is onderzocht met de Harters Motivatie Schaal (Harter, 1981). Structuur en autonomie werden onderzocht met de Teacher As Social Context Questionnaire (Belmont, M., Skinner, E., Wellborn, J., & Connell, J. 1992). Data zijn verkregen van 151 leerlingen van twee reguliere basisscholen in Midden Nederland. Het onderzoek had een cross-sectioneel design. Autonomie bleek een significante voorspeller voor intrinsieke motivatie. Leeftijd bleek een significante moderator: het positieve effect van autonomie op intrinsieke motivatie nam toe met de leeftijd. Daarentegen bleek structuur, al dan niet met leeftijd als moderator, geen significante voorspeller te zijn voor intrinsieke motivatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26410
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo