Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOosterwegel, J.H.
dc.contributor.advisorMaat, D.A. de
dc.contributor.authorTop, J.E. van den
dc.date.accessioned2017-07-28T17:01:16Z
dc.date.available2017-07-28T17:01:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26410
dc.description.abstractIn dit onderzoek is bij kinderen van 8 tot en met 12 jaar onderzocht in welke mate autonomie en structuur gerelateerd zijn aan intrinsieke motivatie. Daarnaast werd onderzocht of leeftijd van invloed was op dit effect. De intrinsieke motivatie van de kinderen is onderzocht met de Harters Motivatie Schaal (Harter, 1981). Structuur en autonomie werden onderzocht met de Teacher As Social Context Questionnaire (Belmont, M., Skinner, E., Wellborn, J., & Connell, J. 1992). Data zijn verkregen van 151 leerlingen van twee reguliere basisscholen in Midden Nederland. Het onderzoek had een cross-sectioneel design. Autonomie bleek een significante voorspeller voor intrinsieke motivatie. Leeftijd bleek een significante moderator: het positieve effect van autonomie op intrinsieke motivatie nam toe met de leeftijd. Daarentegen bleek structuur, al dan niet met leeftijd als moderator, geen significante voorspeller te zijn voor intrinsieke motivatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent565037
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van structuur en autonomie in het aanwakkeren van intrinsieke motivatie bij kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIntrinsieke motivatie; school; autonomie; structuur; leeftijd
dc.subject.courseuuKlinische kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record