View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Executief functioneren bij een klinische populatie van kleuters: het best passende model en de relatie met intelligentie.

        Thumbnail
        View/Open
        Mik, L.pdf (611.1Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Mik, L.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek is gekeken naar executief functioneren bij een klinische populatie van kleuters, waarbij is onderzocht wat het best passende model is (drie-factoren, twee-factoren of één-factor) en wat de relatie met intelligentie is. Ook is gecontroleerd of leeftijd van invloed is op deze relatie. Dit is onderzocht door verschillende taken voor executief functioneren (vijf) en een intelligentietest af te nemen bij 161 kleuters (leeftijd M = 5.30, SD = .60) met internaliserende en/of externaliserende problematiek uit groep 1 of 2 van reguliere basisscholen in de gemeente Utrecht. Uit het onderzoek is gebleken dat een één-factor model van executief functioneren het best passend lijkt te zijn. Ook blijkt dat executief functioneren samenhangt met intelligentie (redeneren, performaal en algeheel) en een gemiddeld sterke voorspeller is voor redeneren (sub-schaal intelligentie) en algehele intelligentie en een zwakke voorspeller voor performaal (sub-schaal intelligentie). Leeftijd (4.0-6.5) blijkt niet van invloed te zijn op het verband tussen executief functioneren en intelligentie. Implicaties voor de klinische praktijk en onderzoek worden gegeven in het onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26409
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo