View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zelfregulatie van Leerlingen in Groep 8 van het Basisonderwijs in Nederland

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Truong 3719006.pdf (1.012Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Truong, P.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek is uitgevoerd op Basisschool Hof ter Weide te Utrecht, waar vraag is naar meer informatie over hoe de school de zelfregulatie van haar leerlingen in groep 8 kan verbeteren. In dit onderzoek is onderzocht of een zelfregulatietraining in groep 8 tot een betere zelfregulatie leidt bij leerlingen in groep 8. Zevenendertig leerlingen uit beide groepen 8 hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Gebruik is gemaakt van twee bestaande gelijke groepen, die random waren ingedeeld door de school. De zelfregulatie is voor en na de training gemeten op basis van de vragenlijst ZRL (Van der Perk & Sins, 2012). Hierin werden de onderdelen ‘cognitie’, ‘metacognitie’ en ‘resourcemanagement’ gemeten. Een training is ontworpen op basis van de behoeften van de school en twee bestaande metacognitieve trainingen: de Takentrap (Jacobse, 2009) en de Reflectobenadering (Gagné, Longpré, Vanthomme, Warnez, & Baert, 2009). De intensieve training met werkbladen, posters, tafelstickers en mondelinge instructie over zelfregulatie is gedurenden 4 weken ingezet bij de experimentele groep en de controlegroep ontving slechts de mondelinge instructie. Na de training werd vastgesteld of de resultaten van de voor- en nameting significant verschilden. Uit resultaten is gebleken dat de zelfregulatietraining significant effectief was in groep A, t(18) = -11.65, p = .001. Groep B scoorde tevens een significant verschil, t(17) = -3.41, p = .003. Uit de nameting is gebleken dat groep A significant beter scoort dan groep B, t(26.77) = .4.83, p = .001. Geconcludeerd kan worden dat de zelfregulatietraining tot significant betere zelfregulatie leidt bij leerlingen in groep 8.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26222
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo