Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPhielix, C.
dc.contributor.authorTruong, P.T.
dc.date.accessioned2015-09-07T17:00:26Z
dc.date.available2015-09-07T17:00:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26222
dc.description.abstractDit onderzoek is uitgevoerd op Basisschool Hof ter Weide te Utrecht, waar vraag is naar meer informatie over hoe de school de zelfregulatie van haar leerlingen in groep 8 kan verbeteren. In dit onderzoek is onderzocht of een zelfregulatietraining in groep 8 tot een betere zelfregulatie leidt bij leerlingen in groep 8. Zevenendertig leerlingen uit beide groepen 8 hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Gebruik is gemaakt van twee bestaande gelijke groepen, die random waren ingedeeld door de school. De zelfregulatie is voor en na de training gemeten op basis van de vragenlijst ZRL (Van der Perk & Sins, 2012). Hierin werden de onderdelen ‘cognitie’, ‘metacognitie’ en ‘resourcemanagement’ gemeten. Een training is ontworpen op basis van de behoeften van de school en twee bestaande metacognitieve trainingen: de Takentrap (Jacobse, 2009) en de Reflectobenadering (Gagné, Longpré, Vanthomme, Warnez, & Baert, 2009). De intensieve training met werkbladen, posters, tafelstickers en mondelinge instructie over zelfregulatie is gedurenden 4 weken ingezet bij de experimentele groep en de controlegroep ontving slechts de mondelinge instructie. Na de training werd vastgesteld of de resultaten van de voor- en nameting significant verschilden. Uit resultaten is gebleken dat de zelfregulatietraining significant effectief was in groep A, t(18) = -11.65, p = .001. Groep B scoorde tevens een significant verschil, t(17) = -3.41, p = .003. Uit de nameting is gebleken dat groep A significant beter scoort dan groep B, t(26.77) = .4.83, p = .001. Geconcludeerd kan worden dat de zelfregulatietraining tot significant betere zelfregulatie leidt bij leerlingen in groep 8.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1061719
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZelfregulatie van Leerlingen in Groep 8 van het Basisonderwijs in Nederland
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsZelfregulatie; metacognitie; zelfregulatietraining
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record