View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van sociale coaching op de vijandige interpretatiestijl van kleuters.

        Thumbnail
        View/Open
        Willegen, A.pdf (289.1Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Willegen, A.C.D. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kinderen die vaak vijandige interpretaties toekennen aan personen bij het zien van een ambigue provocatie (bv. tegen iemand aanlopen) hebben een vijandige interpretatiestijl. Ouders kunnen effect hebben op een vijandige interpretatiestijl door het geven van directe suggesties hoe over een situatie gedacht moet worden (sociale coaching). Huidig onderzoek richtte zich op de invloed van sociale coaching op de vijandige interpretatiestijl van kleuters. Coaching werd geobserveerd door ouders en hun kleuters (N = 104, Mleeftijd = 4,03 - 7,75 jaar) samen uit een prentenboek met ambigue provocaties te laten lezen. Voor en na deze coaching werd aan de hand van ditzelfde prentenboek naar de interpretaties van het kind gevraagd om de verandering van de vijandige interpretatiestijl te meten. Gevonden werd dat de vijandige interpretatiestijl van kleuters afneemt als ouders goedaardige interpretaties coachen. Coaching van vijandige interpretaties en coaching van normen (aangeven wat niet hoort) hadden geen effect. Deze resultaten suggereren dat ouders de vijandige interpretatiestijl van jonge kinderen dus beïnvloeden door middel van coaching.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26125
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo