Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Dijk, A
dc.contributor.advisorBrock, P
dc.contributor.authorWillegen, A.C.D. van
dc.date.accessioned2017-07-11T20:00:33Z
dc.date.available2017-07-11T20:00:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26125
dc.description.abstractKinderen die vaak vijandige interpretaties toekennen aan personen bij het zien van een ambigue provocatie (bv. tegen iemand aanlopen) hebben een vijandige interpretatiestijl. Ouders kunnen effect hebben op een vijandige interpretatiestijl door het geven van directe suggesties hoe over een situatie gedacht moet worden (sociale coaching). Huidig onderzoek richtte zich op de invloed van sociale coaching op de vijandige interpretatiestijl van kleuters. Coaching werd geobserveerd door ouders en hun kleuters (N = 104, Mleeftijd = 4,03 - 7,75 jaar) samen uit een prentenboek met ambigue provocaties te laten lezen. Voor en na deze coaching werd aan de hand van ditzelfde prentenboek naar de interpretaties van het kind gevraagd om de verandering van de vijandige interpretatiestijl te meten. Gevonden werd dat de vijandige interpretatiestijl van kleuters afneemt als ouders goedaardige interpretaties coachen. Coaching van vijandige interpretaties en coaching van normen (aangeven wat niet hoort) hadden geen effect. Deze resultaten suggereren dat ouders de vijandige interpretatiestijl van jonge kinderen dus beïnvloeden door middel van coaching.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent296051
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleDe invloed van sociale coaching op de vijandige interpretatiestijl van kleuters.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale coaching; kleuters; coaching van normen; coaching van vijandige interpretaties; coaching van goedaardige interpretaties; vijandige interpretatiestijl; ambigue provocaties
dc.subject.courseuuKlinische kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record