Voorspellende factoren voor de diagnose dyslexie
Summary
In deze studie is onderzocht welke factoren voorspellend zijn voor een diagnose dyslexie. De volgende factoren
zijn meegenomen in het onderzoek: fonologische verwerking (accuratesse en snelheid), grafeemfoneemassociatie
(accuratesse en snelheid), benoemsnelheid (letters en cijfers), verbaal werkgeheugen en visuele selectieve aandacht
(accuratesse en snelheid). Er is gebruik gemaakt van 127 dyslexie-onderzoeken van leerlingen op de middelbare
school, waarvan 87 leerlingen de diagnose dyslexie kregen. Uit de binaire logistische regressie bleek dat
fonologische verwerking (zowel accuratesse als snelheid) en visuele selectieve aandacht (accuratesse) de diagnose
dyslexie voorspellen. Een kanttekening hierbij is dat er in de groep leerlingen met dyslexie meer leerlingen een
aandachtsstoornis hadden dan in de groep zonder dyslexie. Op basis van dit onderzoek komt naar voren
dat screeningsinstrumenten voor dyslexie in elk geval taken met betrekking tot fonologische verwerking
moeten bevatten. Meer onderzoek naar de relatie tussen aandacht en dyslexie is wenselijk.