View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Voorspellende factoren voor de diagnose dyslexie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Smits, N-3753034.pdf (1.103Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Smits, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzocht welke factoren voorspellend zijn voor een diagnose dyslexie. De volgende factoren zijn meegenomen in het onderzoek: fonologische verwerking (accuratesse en snelheid), grafeemfoneemassociatie (accuratesse en snelheid), benoemsnelheid (letters en cijfers), verbaal werkgeheugen en visuele selectieve aandacht (accuratesse en snelheid). Er is gebruik gemaakt van 127 dyslexie-onderzoeken van leerlingen op de middelbare school, waarvan 87 leerlingen de diagnose dyslexie kregen. Uit de binaire logistische regressie bleek dat fonologische verwerking (zowel accuratesse als snelheid) en visuele selectieve aandacht (accuratesse) de diagnose dyslexie voorspellen. Een kanttekening hierbij is dat er in de groep leerlingen met dyslexie meer leerlingen een aandachtsstoornis hadden dan in de groep zonder dyslexie. Op basis van dit onderzoek komt naar voren dat screeningsinstrumenten voor dyslexie in elk geval taken met betrekking tot fonologische verwerking moeten bevatten. Meer onderzoek naar de relatie tussen aandacht en dyslexie is wenselijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26095
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo