Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.authorSmits, N.
dc.date.accessioned2017-07-10T17:00:58Z
dc.date.available2017-07-10T17:00:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26095
dc.description.abstractIn deze studie is onderzocht welke factoren voorspellend zijn voor een diagnose dyslexie. De volgende factoren zijn meegenomen in het onderzoek: fonologische verwerking (accuratesse en snelheid), grafeemfoneemassociatie (accuratesse en snelheid), benoemsnelheid (letters en cijfers), verbaal werkgeheugen en visuele selectieve aandacht (accuratesse en snelheid). Er is gebruik gemaakt van 127 dyslexie-onderzoeken van leerlingen op de middelbare school, waarvan 87 leerlingen de diagnose dyslexie kregen. Uit de binaire logistische regressie bleek dat fonologische verwerking (zowel accuratesse als snelheid) en visuele selectieve aandacht (accuratesse) de diagnose dyslexie voorspellen. Een kanttekening hierbij is dat er in de groep leerlingen met dyslexie meer leerlingen een aandachtsstoornis hadden dan in de groep zonder dyslexie. Op basis van dit onderzoek komt naar voren dat screeningsinstrumenten voor dyslexie in elk geval taken met betrekking tot fonologische verwerking moeten bevatten. Meer onderzoek naar de relatie tussen aandacht en dyslexie is wenselijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1156741
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVoorspellende factoren voor de diagnose dyslexie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDyslexie; fonologische verwerking; grafeemfoneemassociatie; benoemsnelheid; verbaal werkgeheugen; visuele selectieve aandacht.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record