View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verticale staafdiagrammen versus horizontale staafdiagrammen: het effect van de metafoor ‘meer is omhoog’ op de reactietijd

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk Guylaine van Crugten.docx (773.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Crugten, G.G.O.M.J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Grafieken worden veel gebruikt in werk- en studiegerelateerde omgevingen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de grafieken makkelijk en snel de benodigde informatie overbrengen. Dit onderzoek vergelijkt aan de hand van de metafoor meer is omhoog verticale en horizontale staafdiagrammen met elkaar. Er wordt gekeken of de metafoor invloed heeft op de verwerkingstijd van horizontale en verticale staafdiagrammen. Twee vragenlijsten werden willekeurig verdeeld over 44 proefpersonen. De ene vragenlijst bevatte 40 verticale staafdiagrammen plus een voorbeelddiagram, de andere bevatte 40 horizontale staafdiagrammen plus een voorbeelddiagram. Aan de deelnemers werd gevraagd om vragen te beantwoorden die telkens onder de staafdiagrammen werden gegeven. De stellingen konden simpelweg beantwoord worden met ‘waar’ of ‘onwaar’. De reactietijd van de proefpersonen werd hier gemeten. Uit de resultaten blijkt dat het type staafdiagram geen effect heeft op de reactietijd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26075
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo